De niet te stoppen groei van e-commerce

Dat veel winkels in je plaatselijke winkelcentrum of stadscentrum het lastig hebben is geen geheim meer. Zelfs de grootste kolossen waarvan niemand het had verwacht kunnen de snel veranderende consumentenmarkt niet bijbenen. Onder meer V&D was het slachtoffer van een uiterst snelle transitie van offline naar online. Consumenten lijken het gemak van online aankopen doen gevonden te hebben en dit gaat ten kosten van de traditionele retailer.

Dit is ook terug te zien in de cijfers rondom E-commerce. Zo is het totale bedrag dat consumenten online besteden sinds 2005 vervijfvoudigd van 3 miljard naar 15 miljard per jaar en koopt meer dan twee derde van de Nederlanders wel eens iets online. De groei neemt nog steeds toe en de kans is dan ook groot dat de gevolgen nog zichtbaarder zullen zijn. Bedrijven die altijd offline hun winsten behaald hebben zullen nog eens goed moeten kijken naar hun strategie door bijvoorbeeld offline alleen showrooms te hebben en de verkoop online te doen, of door iets unieks aan te bieden wat online niet te krijgen is, zoals een echte beleving zodra je de winkel betreed.

Toch kan geen enkel winkel meer om het internet heen. Je trekt nu eenmaal meer klanten als je in de catalogus van bedrijven in Google staat en al helemaal als je een website hebt waar men info kan vinden en producten kan bestellen. Dit klinkt als het ware als het starten van een nieuw bedrijf, maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Een Magento programmeur kan binnen enkele dagen een op maat gemaakte webshop bouwen die je vervolgens zonder kennis kunt beheren. Ook zijn er genoeg online marketing bedrijven te vinden die ervoor kunnen zorgen dat je de top behaald. Een toppositie Google behalen is daarbij een streven, want daarmee verhoog je je conversie tot wel 50%!

http://www.e-conomy.nl/