Een gespecialiseerde gids – Hoe kan men de mensen beïnvloeden met de sociale beïnvloedings-theorie

Er is al heel veel gezegd over de sociale beïnvloedingstheorie en haar mogelijkheid om anderen te leiden en hoe men echt mensen kan beïnvloeden. Sociale beïnvloeding wordt op veel vlakken toegepast en vinden we terug in het conformisme, de socialisatie, de groepsdruk, de gehoorzaamheid, het leiderschap, de overtuiging, de verkoop en de marketing. Laten we volgens depsycholoog.nl kijken naar de definitie van deze theorie alvorens verder te gaan :

 

Waaruit bestaat de Sociale beïnvloedingstheorie ?

Sociale beïnvloeding komt voor wanneer de gedachten en handelingen van een bepaald individu , bedoeld of onbedoeld, door andere mensen worden beïnvloed doordat de gewijzigde persoon zichzelf ziet in het licht van diegene die beïnvloedt, dat kunnen andere mensen zijn of de gemeenschap in het algemeen.

 

Psycholoog Herbert Kelman van Harvard, geeft wat meer uitleg aan de hand van drie gekende uitgewerkte variaties van deze theorie:

De volgzaamheid : Het individu geeft te kennen dat hij akkoord gaat met de meerderheid van de groep maar diep in zijn hart is hij dat niet.

De identificatie : Het individu wordt beïnvloed door mensen die gerespecteerd worden of die hij graag ziet, zoals beroemdheden of oudere familieleden, en gaat zo hun gedragingen kopiëren.

Internalisering : Het individu zal gemakkelijk beïnvloed worden om akkoord te gaan met zowel iets openbaars als iets privaats.

 

Hoe mensen nu beïnvloeden ?

  • Neem een bepaalde opinieleider ( een gerespecteerd en bekend persoon) en associeer hem of haar in uw gesprek, want deze strategie behoort tot de ‘identificatie’ – factor.
  • Vermeld in je gesprek hoeveel mensen aan een bepaald programma hebben deelgenomen. Hierdoor zullen anderen beïnvloed worden, want ze willen ook graag behoren tot die groep.
  • Getuigenissen van gebruikers of van mensen in gelijkaardige situaties, die de voordelen van een bepaald product met jouw willen delen, bieden een daadwerkelijke meerwaarde aan het overtuigingsproces. Dit laat de kooplustigen denken :”Als anderen met dit product hun behoeften kunnen bevredigen, waarom zou ik het dan ook niet kunnen ?”. Hoe meer getuigenissen je kan aanbrengen, des te groter zal de beïnvloeding zijn. 

Sommige mensen willen een bewijs zien in het echte leven alvorens ze feiten of beweringen willen aanvaarden, en een video is dan ook hier het beste middel om hen te overtuigen. Hoe meer kijkers een bepaalde video al hebben bekeken, des te beter het is om iemand ertoe te overhalen om de video ook te bekijken.

Wilt u meer te weten komen over dit onderwerp? Bezoek dan eens de website van depsycholoog.nl. Hier vindt u onderwerpen met betrekking tot de psychologie. Verder kunt u een psycholoog in Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht of Amsterdam boeken.