Als je een bureau gaat kiezen die je moet begeleiden tijdens een outplacementtraject is het zeer belangrijk om rekening te houden met de werkwijze van de diverse outplacementbureaus. Elk bureau heeft zijn eigen specialisten in dienst die een andere werkwijze hanteren. Het doel is in alle gevallen wel hetzelfde, namelijk ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk weer aan het werk bent binnen een ander bedrijf ofwel op een andere werkplek. Zodra je merkt dat het klikt met de coach of consultant dan zal de kans groter zijn dat je binnen de gestelde periode een nieuwe baan hebt gevonden. Je voelt je serieus genomen en de coach zal betrokken zijn bij de huidige situatie. Dit kan helpen bij de eigen motivatie om een nieuwe baan te vinden. Zodra een outplacementbureau zowel jou als de werkgever bij het traject betrekt kan er een duidelijk beeld geschetst worden over de huidige situatie en de te bereiken situatie. Er kan advies komen van twee kanten om ervoor te zorgen dat er geen onduidelijkheden ontstaan over de interesses en motivaties van de werknemer. De werkgever ontvangt in de meeste gevallen een rapportage over wat er besproken is. Alleen als je persoonlijke redenen hebt bestaat de kans dat de gesprekken die je zal voeren met de coach als betrouwbaar beschouwd worden en dus niet aan derden verstrekt zullen worden. Het is belangrijk dat je dit op tijd aangeeft. Net als bij een gecertificeerde arbodienst moet je er vanuit kunnen gaan dat je de juiste specialistische begeleiding krijgt binnen zo’n traject. Er wordt geld voor betaald dus verwacht je er ook wat voor terug te krijgen. Dit is een eis dat je aan de keuze van een bureau kan stellen. Sommige bureaus zijn aangesloten bij het bedrijf en dus zijn de werkzaamheden en werkwijzen vooraf al bekend. |
https://loopbaannederland.nl/ |
